Behandling af stress

Stress og fysiske problemer
Mange glemmer at fokusere på stress og psykisk belastning i forbindelse med fysiske problemer som f.eks. nakke- og rygsmerter, men årsagen til smerterne kan nogle gange findes her.

Fysiske symptomer på stress og psykisk belastning:

Vores krop er i en periode i stand til at klare en psykisk og fysisk presset hverdag, men hvis en sådan tilstand fortsætter i en længere periode, bliver kroppen belastet af at være under pres.

I sådanne situationer mister man sin energi, immunforsvaret bliver dårligere, overskuddet forsvinder, og langsomt begynder man at føle sig træt og uoplagt i hverdagen. Dette skaber yderligere stress i kroppen og kan starte en ond cirkel, som kan være svær at bryde selv. Så begynder smerterne at dukke op og fortælle, at kroppen har brug for en pause.

Symptomerne på stress og psykiske problemer kommer altså ofte snigende, når kroppen er under pres, det kan f.eks. være hovedpine, forstoppelse, rygsmerter, smerter i nakken og hævede ben.

Hvordan påvirker stress vores krop?

Stress øger produktionen af bl.a. adrenalin og kortison fra binyrene. Denne stressreaktion sætter os i stand til at håndtere og tilpasse os kortvarige belastninger, farer, trusler og udfordringer. Kroppen reagerer rent fysiologisk altid på samme måde, uanset hvilken stresspåvirkning man udsættes for.

Kroppen kender altså ikke forskel på stress i forbindelse med fare eller stress på arbejdet, og derfor bliver kroppen i stresssituationer drænet for energi forholdsmæssigt hurtigt. Er man stresset i længere perioder, tærer man derfor på på kroppens ressourcer. Hvis ikke kroppen får lov til at hvile sig og restituere, kan der opstå længerevarende (kronisk) stress, der kan føre til fysiske problemer som f.eks. nakke- eller rygsmerter.

Hvad kan osteopaten gøre for at afhjælpe fysiske symptomer på stress?

For at forstå hvordan en osteopat arbejder med problemet, må man først forstå en smule af menneskets fysiologi.

Ved stresspåvirkning sker følgende fysiologiske reaktioner :

• For at behandle disse reaktioner arbejder osteopaten med at afspænde musklerne for at få en bedre blodgennemstrømning. Derudover arbejdes der med nakken og lænden, hvilket via centralnervesystemet påvirker fordøjelsen. Osteopaten gør desuden brug af body-SDS og akupunktur for at opnå det bedste resultat.Smerteoplevelsen hæmmes
  • Glykose og fedtsyrer frisættes i blodbanen og dirigeres til musklerne, som følge deraf får musklerne mere energi
  • Musklerne spændes
  • Hjertet slår hurtigere, og blodtrykket og vejrtrækningen stiger, så kroppen får mere ilt og styrke
  • Fordøjelsen og immunsystemmet går i dvale, da blodet omdirigeres primært til musklerne.