Hvad er diskusprolaps?

Kort forklaret er en diskusprolaps en lidelse, hvor du oplever smerte i den nederste del af ryggen samt udstrålende smerte i det ene ben. Smerten  opstår, fordi disken, som er det væv, der ligger imellem dine ryghvirvler nede i lænden, er revnet. Når disken er revnet, kan der opstå et pres på nerven i rygsøjlen, hvilket giver strålende smerter ned i benet.

Diskusprolaps forekommer oftest i lænden, men du kan også få en diskusprolaps i nakken.

Hvordan ved du, om du har diskusprolaps?

Du kan sagtens have smerter i lænden, uden at der er tale om en diskusprolaps. Men oplever du både lændesmerter og en strålende smerte ud i benet, kan det være tegn på en diskusprolaps.

Her er tre små test, der kan give dig en indikation af, om dine smerter kan skyldes en diskusprolaps:

1. Prøv at rejse dig op og buk dig langsomt og forsigtigt forover ned mod gulvet. Hvis det giver smerte i lænd og/eller ben, så er der en risiko for, at du har en diskosprolaps.
  2. Rør ved dit ben og din fod: Har du følelsesløshed nogle steder i benet eller foden, når du rører? Følelsesløshed kan være et tegn på diskosprolaps.
  3. Rejs dig op igen. Prøv at gå rundt på tæerne og hælene. Hvis det giver dig problemer, og du ikke kan gå på hæl eller tæer, eller du ikke kan holde balancen, er der en øget risiko for at du har en diskusprolaps.

Det er vigtigt at understrege,  at har du ikke smerte, der stråler ud i dit ene ben, så har du sandsynligvis ikke en diskusprolaps.

Hvordan opstår en diskusprolaps?

Alle kan få en diskusprolaps , men statistisk set er problemet mest udbredt hos mænd i alderen 18 til 40 år.

Der er nogle ting, der kan være med til at øge sandsynligheden for, at du rammes af diskusprolaps:

• Arvelig disponering
  • Tunge løft over en lang periode

Hvad kan du evt. selv gøre for at undgå en diskusprolaps?

Har du lændesmerter, der skyldes en diskusprolaps er det vigtigt at aflaste ryggen og undgå tunge løft.

Det er vigtigt at være 100 % klar over, om du har en diskusprolaps. Hvis du har mistanke om en diskusprolaps, bør du derfor kontakte din læge eller konsultere Osteopatisk Klinik-Hellerup, hvor vi er uddannet i at diagnosticere og behandle denne lidelse.

Følgende faggrupper er uddannet i at stille diagnosen diskusprolaps.

• Læge
  • Osteopat D.O
  • Fysioterapeut
  • Kiropraktor

Noget, som er meget vigtigt at gå i gang med hurtigst muligt for at behandle en diskosprolaps, er at nedsætte trykket inde ved rygsøjlen, hvor disken trykker på nerven. Når det lykkedes, giver det en øjeblikkelig lindring af smerterne ned i benet.

På Osteopatisk Klinik nedsætter vi trykket på nerven ved hjælp af ufarlige osteopatiske teknikker, der afslapper området i lænde- regionen og styrker blodtilførslen til området omkring diskusprolapsen. Desuden gør vi brug af akupunktur, som også er utroligt effektfuldt mod smerterne.

Advarselssymptomer på en diskusprolaps

Hvis du oplever alle de symptomer, der er beskrevet i ovenstående artikel og desuden har et eller flere af nedenstående symptomer, så skal du kontakte din læge med det samme:

• Nedsat kontrol af vandladning.
  • Kraftnedsættelse i benet (Kan slet ikke stå på hæl og tæer)
  • Strålende smerte på indersiden af begge ben