Hvad er forstoppelse?

Ved normal tarmpassage går de fleste på toilettet en gang om dagen. Forstoppelse betyder, som navnet antyder, at der er et stop i afføringskanalen. Det vil sige, at du ved forstoppelse har svært ved at komme af med din afføring.

Hvordan ved du, om du har forstoppelse?

Forstoppelse kan være meget ubehageligt og smertefuldt. Forstoppelse er kendetegnet ved:

-mavesmerter
-knoldet og hård afføring
-oppustet mave
-kortvarige influenzalignende symptomer, hvor du føler dig utilpas i kroppen
-afføring med flere dages mellemrum
-afføring, der skal presses ud

Hvordan opstår forstoppelse?

Dine tarme har deres egen indre bevægelse, kaldet peristaltik. Denne bevægelse sørger for at transportere afføringen fra mavesækken til endetarmen. Peristaltikken kan være hæmmet af flere årsager:

-fiberfattig kost
-for lidt motion
-for lille væskeindtag
-medicin
-forskellige tarmsygdomme

Hvad kan du evt. selv gøre for at undgå forstoppelse?

Ved forstoppelse er der flere forskellige ting, du selv kan gøre for at få det bedre:

• Spis en fiberrig kost
  • Nedsæt dit indtag at fedt
  • Drik rigeligt vand.
  • Spis lidt mindre portioner
  • Skær lidt ned på dit forbrug af hvidt brød, der indeholder hvede.
  • Gå eller løb 30 minutter hver dag

Skulle ovenstående ikke hjælpe dig, kan du også indtage forskellige naturlige præparater, fx vitaminer,  mineraler og plantemedicin, men det anbefales at kontakte en fagmand eller egen læge,  inden dette påbegyndes, da forstoppelsens karakter er af betydning for, hvad der vil virke.

Hos Osteopatisk Klinik i Hellerup er vi i kontakt med mange, der lider af forstoppelse. Hemmeligheden bag vores succes med behandling af denne lidelse er, at vi altid tager en grundig samtale med klienten. Ved denne samtale klarlægges den bagvedliggende årsag til forstoppelsen, hvilket sikrer den helt rigtige behandling.

Ved forstoppelse er det meget vigtigt at fremme blodforsyningen til tarmen, idet det kan sætte gang i tarmens naturlige bevægelser. Det gør vi ved brug af specielle osteopatiske teknikker og akupunktur. Denne behandling har i mange tilfælde vist sig at have en utrolig god effekt.