Hvad er hold i nakken?

Hold i nakken er nok en af de tilstande, folk oftest søger behandling for hos osteopater, kiropraktorer og fysioterapeuter. Det er ikke en farlig tilstand, men det kan være utrolig smertefuldt, og du kan føle dig meget handicappet i din hverdag.

Årsagen til hold i nakken er som regel, at enten musklerne eller leddene i nakken låser. Hold i nakken viser sig ved smerter i nakken, samtidig med at din bevægelsesfrihed i nakken er indskrænket. Som mange andre har du måske oplevet at vågne op med hold i nakken om morgenen, eller måske har du prøvet at lave en lille forkert bevægelse med dit hoved, der timer senere resulterer i hold i nakken.

Hvordan ved du, om du har hold i nakken?

Kort fortalt er hold i nakken, at din nakke låser sig fast, så du ikke frit kan bevæge hovedet i alle retninger uden at føle smerte. Smerterne er mest fremtrædende, hvis du drejer eller bøjer hovedet.

Hvis du oplever strålende smerter eller føleforstyrrelser ud mod armene, skal du opsøge din læge, da disse symptomer kan indikere en diskusprolaps i nakken.

Hvordan opstår hold i nakken?

Man ved ikke præcis, hvorfor tilstanden opstår, men som nævnt kan hold i nakken i nogle tilfælde fremprovokeres af en forkert bevægelse.

Hvad kan du evt. selv gøre for at undgå hold i nakken?

Det bedste, du selv kan gøre for at lindre tilstanden, er at ligge dig ned. Når du ligger ned, mindskes trykket nemlig mellem nakkehvirvlerne, og det kan lindre dine smerter. Du kan også benytte dig af smertestillende medicin efter samtale med din læge.

Hold i nakken er en af de tilstande, vi meget ofte behandler på Osteopatisk Klinik. Tilstanden behandles ved, at vi genopretter blodgennemstrømningen til det berørte område i nakken, altså det område hvor du oplever smerte og stivhed.

Blodgennemstrømningen øges ved hjælp af blide, men yderst specifikke osteopatiske teknikker, der stimulerer det berørte områdes muskler og bindevæv. Smerterne og nakkens bevægelighed vil allerede være meget bedre efter første behandling. Som regel er symptomerne væk efter to behandlinger.