Hvad er Iskiassmerter?

Iskiassmerter er ikke en diagnose, men et symptom, der dækker over smerter i ballen eller benet. Det er smerter som i princippet stammer fra den nedre del af ryggen.

Smerterne kan vise sig fra bæltestedet og nedefter, helt ned til tæerne. Smerterne føles primært som en strålende fornemmelse ned i ballen eller ned ad benet.  Der kan også forekomme følelsesforstyrrelser, som viser sig ved, at huden ”sover” visse steder på benet.

Hvordan ved du, om du har iskiassmerter?

Du kan genkende iskiassmerter på, at du har en strålende smerte i ballen og/eller ned i benet. Ca. halvdelen af de mennesker, der lider af iskiassmerter, vil også opleve lændesmerter og ømhed eller stivhed i lænden. Smerterne vil i de fleste tilfælde opleves kraftigere ved foroverbøjning evt. samtidig med en vis grad af sidebøjning.

Iskiassmerter kan være yderst invaliderende og meget smertefulde,  men omfanget er afhængig af årsagen til smerterne.

Hvordan opstår iskiassmerter?

Iskiassmerter opstår i langt de fleste tilfælde, fordi væv inde i lænden klemmer på iskiasnerven. Denne nerve løber ud fra rygmarven og videre ned i benet.

Det væv, der kan være skyld i problemet, kan fx være en udposning af disken, som befinder sig imellem ryghvirvlerne . Vævet kan også stamme fra spændte muskler eller slidtage på ryghvirvlerne, som påvirker iskiasnerven.

Hvad kan du evt. selv gøre for at undgå iskiassmerter?

Iskiassmerter er et meget almindeligt problem, og på klinikken behandler vi derfor denne slags smerter på næsten daglig basis. Smerterne kan i langt de fleste tilfælde afhjælpes allerede ved første behandling.

På klinikken undersøger vi årsagerne til symptomerne grundigt, og herefter behandler vi problemet ved hjælp af en lang række behandlingsværktøjer fra blandt andet body-sds, osteopati og akupunkturens verden. Vi har igennem årene fundet frem til, at en kombination af disse behandlingsmetoder er langt mere effektiv, end en ensidig behandling med kun en enkelt af metoderne.

Kontakt os gerne, hvis du skulle have spørgsmål til behandlingen.