Hvad er skinnebensbetændelse?

Skinnebensbetændelse er en tilstand, hvor du oplever smerte på indersiden af skinnebenets kant. Smerten opleves under og efter fysisk aktivitet. Ved alvorligere tilfælde kan der også opleves smerte ved hvile.

Hvordan ved du, om du har skinnebensbetændelse?

Du har muligvis skinnebensbetændelse, hvis du oplever smerte, efter at du har trænet eller dyrket anden form for aktivitet. Du kan prøve at trykke ind på indersiden af kanten af skinnebenet med din tommelfinger, og hvis du kan fremprovokere smerte, så burde du nok blive undersøgt for skinnebensbetændelse.

Hvordan opstår skinnebensbetændelse?

Skinnebensbetændelsen opstår simpelthen på grund af overtræning eller på grund af en dårlig blodgennemstrømning til området ved skinnebenet. Det vores erfaring, at mange med problemet også har problemer med lænden i mindre eller større grad.

Hvad kan du selv gøre for at undgå skinnebensbetændelse?

Hvis du er løber, kan du prøve at lege med at løbe lidt mere mod forfoden. Det vil sige, at du skal lande med næsten flad fod, med lidt fokus på forfoden, når du løber.

Desuden kan du strække musklerne ved skinnebenet, hvilket også kan lindre smerten.

Skinnebensbetændelse er en tilstand, vi ofte ser på klinikken. Det har sikkert noget at gøre med, at der efterhånden er mange, der jævnligt tager løbeskoene på. Løbere er nemlig den gruppe, der oftest rammes af lidelsen. Den mest effektive måde at behandle skinnebensbetændelse på, er ved at skabe øget blodgennemstrømning til det betændte område. Det gør vi med specielle osteopatiske teknikker og ved hjælp af akupunktur, samtidig med at vi sørger for at afspænde bestemte muskelgrupper i benet samt den nedre del af ryggen, da nerveforsyningen til det betændte område kommer derfra.