Hvad er tennisalbue?

Tennisalbue (Epicondylitis lateralis humeri) er kort fortalt en lidelse, der giver smerter på ydersiden af underarmen. Smerterne kan mærkes ved knoglefremspringet tæt ved albuen, og de kan stråle ned mod hånden, eller i sjældnere tilfælde op mod overarmen. Lidelsen skyldes, at der er opstået en inflammation og/eller en betændelsestilstand uden bakterier i musklen og  på det sted, hvor senen hæfter til knoglen.

Hvordan ved du, om du har tennisalbue?

Tennisalbue rammer langt fra kun tennisspillere.  Smerterne kommer langsomt snigende omkring knoglefremspringet, og det kan gøre ondt at bruge albuen, eller når du trykker på musklen lige ved knoglefremspringet ved albuen.

Hvordan opstår tennisalbue?

Tennisalbue opstår ved gentagende ensformige bevægelse af musklen på ydersiden af underarmen.  Sådanne ensformige bevægelser ses ved fx ved fabriksarbejde, indenfor visse idrætsgrene, heriblandt tennis, og ved brug af ensformige værktøjsgrej.

Hvad kan du evt. selv gøre for at forbedre en tennisalbue?

Hold armen i ro så vidt det er muligt og undgå at fremprovokere smerten for meget.

Du kan også lave strækøvelser af selve musklen. Albuestøttebind har også vist sig effektfuldt for nogle, når de arbejder.

Da tennisalbue er en lidelse, der ubehandlet kan vare fra 2-12 måneder anbefales det at opsøge behandling for problemet. Det kan fx være hos en læge, akupunktør eller osteopat.

Vi behandler tennisalbue ved hjælp af akupunktur, der giver en øget blodgennemstømning i armen. Samtidig benytter vi forskellige osteopatiske teknikker, der fremmer blodgennemstrømningen i armen og bidrager til at fjernet de affaldstoffer, der sidder i vævet omkring albuen.

På Osteopatisk Klinik plejer vi at være nået meget langt i behandlingen af tennisalbue efter tre-fem behandlinger med forholdsvis korte mellemrum. Jo hurtigere du opsøger behandling, jo hurtigere kan vi generelt hjælpe dig af med lidelsen.