Bihulebetændelse

Oplever du smerter i ansigtet omkring panden, øjenhulerne eller ved næsen og kæben? Så har du måske bihulebetændelse.

Kontakt Osteopatisk Klinik for at høre, hvordan vi kan hjælpe dig med at slippe af med smerterne og behandle bihulebetændelse.

Hvordan kan Osteopatisk Klinik behandle bihulebetændelse?

En af det vigtigste ting, når vi skal behandle bihulebetændelse, er at skabe en bedre blodgennemstrømning til bihulerne samt at frigøre eventuelle spændinger og nakkehvirvler i den øvre del af kroppen.

Bihulebetændelse er en form for forstoppelse, så derfor kan vi behandle bihulebetændelse ved generelt at skabe et bedre ”flow” af blodet og lymfen. Når dette flow er skabt, vil du blive overrasket over, hvor hurtigt kroppen selv kan klare bakterierne.

Hvad er bihulebetændelse?

Bihulebetændelse (Sinuitis) er, som navnet antyder, betændelse i ansigtets bihuler. Bihulerne befinder sig i panden, ved siden af næsen, inde ved øjenhulerne og ved kæben.

Har du bihulebetændelse?

For at teste om du har bihulebetændelse, kan du bukke dig forover eller hoppe lidt. Hvis disse bevægelser giver smerter i ansigtet, er der risiko for, at du lider af bihulebetændelse.

Ved bihulebetændelse føles smerterne hyppigst bagved øjnene, i panden og ved kinderne. Hvis du pudser næse, vil du også ofte opleve, at der kommer gulligt slim fra næsen.

Det er heller ikke ualmindeligt, at bihulebetændelsen kan fremprovokere hovedpine, hvis du har haft det i længere tid.

Hvordan opstår bihulebetændelse?

Bihulebetændelse opstår som regel i forbindelse med influenza eller en forkølelse.

Det kan dog også opstå via en kæberodsbetændelse, som breder sig til bihulerne.

Hvad kan du selv gøre for at undgå og behandle bihulebetændelse?

Ved at indsnuse dampe fra kamillete, kan du lette presset og derved smerterne i bihulerne:

1. Køb en stor pose kamilleblomster hos din lokale helsekost.
  2. Lav en stærk te i en gryde eller stor skål.
  3. Læg et håndklæde over hovedet og hold hovedet over teen.
  4. Snus kamilledampene ind gennem næsen.

Næseskylning med lidt køkkensalt i vandet har også vist sig at være nyttigt, men husk, at det ikke må svie for meget:

1. Kog en halv liter vand.
  2. Put en stor teske salt i vandet.
  3. Lad det stå lidt tid, imens du rører saltet ud i vandet.

Det kan også være en god ide at kontakte din egen læge for råd og vejledning.