Hælspore

Hælspore er kendetegnet ved smerter i hælområdet ved trædefladen.

Hvordan kan Osteopatisk Klinik hjælpe, hvis du har en hælspore?

Hos  Osteopatisk Klinik i Hellerup har vi mange års erfaring med behandling af sportsskader og dermed også hælspore, og vi har gode resultater med at behandle denne lidelse.

På klinikken foregår en behandling af hælspore på den måde, at fodens generelle blodforsyning tilses og behandles, da øget blodgennemstrømning er med til at reparere det belastede område. Desuden arbejder vi med ryggens nedre lændehvirvler og muskulatur, da en af vejene til behandling af hælspore går gennem nerveforsyningen til fødderne, der udspringer i lænderegionen.

Derudover arbejder osteopater altid med hele kroppen i stedet for kun at se på foden, hvilket betyder, vi ikke kun ser på din hælspore. Hele din krop vil blive behandlet og tilset grundigt ved en behandling på Osteopatisk Klinik.

Hvad er hælspore?

Hælspore (Plantar facitis) er en tilstand, hvor du oplever smerte i hælområdet ved trædefladen. Smerterne kan i nogle tilfælde stråle ud mod forfoden.

Hælspore rammer hyppigst fra 40-års alderen og opefter, og lidelsen er mest udbredt hos idrætsudøvere, hvor løb og hop er involveret.

Hælspore går væk af sig selv efter 1-2 år, hvis den ikke  behandles.

Hvordan ved du, om du har hælspore?

Hælspore er kendetegnet ved, at smerten som regel er størst og mest fremtrædende ved igangsættelse. Det vil sige, at smerten er størst om morgenen, når du står ud af sengen, eller når du rejser dig efter at have siddet ned i længere tid.

Hvordan opstår hælspore?

Hælspore opstår ved en overbelastning af fodens underliggende muskel, og smerten kan mærkes, hvor denne muskel via en sene er hæftet til hælknoglen.

Overbelastningen kan opstå ved:

• fejlstilling af foden, fx ved brug af sko med hårde såler (sommersandaler)
  • overvægt
  • idrætsaktivitet med hop og løb

Hvad kan du selv gøre ved hælspore?

For at være sikker på, at du rent faktisk lider af hælspore, anbefaler vi, at du altid rådfører dig med en osteopat D.O, fysioterapeut, kiropraktor, eller læge.

Da der findes andre sygdomme, hvis symptomer kan minde om hælspore, er det vigtigt at få stillet en præcis diagnose, så du er sikker på at få den rigtige behandling.

Ved hælspore kan du selv lindre smerterne ved holde pause fra din træning. Spørg også dig selv, om det kan være skoene, træningen eller måske et andet underlag på arbejdet eller træningsstedet, der kan have forårsaget hælsporen.  Desuden kan det hjælpe på smerterne at lave strækøvelser af foden, akillessenen og underbenets bagside.